Geplaatst op 2 augustus 2015

Review: Paard & Lifestyle Inspiratieboek

Enige tijd geleden kocht ik het Paard & Lifestyle Inspiratieboek. Dit omdat ik merkte dat ik vaak na trainingen niet precies mijn focuspunten vast kon houden. Ik wist wel waaraan ik gewerkt had, maar kon niet alle oplossingen weer terug laten komen wanneer ik zelf trainde, en combineren met tips uit voorgaande lessen.  Ben je benieuwd of het inspiratieboek mij hiermee geholpen heeft, lees dan snel verder voor mijn review.

Het Inspiratieboek is opgebouwd uit een aantal hoofdstukken; Introductie, Doelstellingen, Management, Trainingsschema, Trainingslogboek, Houding & Inwerking en Wedstrijden. In ieder hoofdstuk wordt op een specifiek stuk uit jouw rijderij ingegaan. Tussendoor staan er leuke foto’s en quotes in het boek, wat het voor mij een stuk meer inspirerend maakt. Het is een PDF bestand met invulvelden, wat gemakkelijk werkt op mijn laptop.
ipad-overview2
In het hoofdstuk Doelstellingen leer je nadenken over wat je lange- en kortetermijndoelen zijn. Hierin staat ook een duidelijk stukje informatie over hoe je deze doelen goed op kunt stellen. Verder verken je het waarom achter je rijden, erg boeiend om hierover na te denken! Bij Management is er ruimte voor het bijhouden van je afspraken met bijvoorbeeld de hoefsmid, zadelmaker, tandarts, etcetera. Hiernaast wordt er ingegaan op het voerschema van je paard, zijn Body Condition Score (BCS, een soort BMI voor paarden), zijn exterieur, het zadel en het bit dat je gebruikt. Bij ieder kopje staat boeiende informatie vermeld, waar ik veel van heb geleerd!
wedstrijden1
In het hoofdstuk Trainingsschema krijg je de ruimte over je schema’s na te denken en ze vast te leggen. Ook gaat dit hoofdstuk in op een stukje afwisseling in je trainingen; hier worden leuke tips voor gegeven! De trainingslogboeken vind ik naast het hoofdstuk Doelstellingen het leukste onderdeel van het Inspiratieboek! Hierin wordt een handige opzet gegeven voor het bijhouden en evalueren van je trainingen, tot de weersomstandigheden aan toe! De vragen die worden gesteld zijn precies goed en laten je nadenken over wat je nu precies hebt gedaan en waarom. In het hoofdstuk Houding & Inwerking wordt je uitgedaagd na te denken over je eigen houding en inwerking, en staan er nuttige tips gegeven om deze te verbeteren. Ook staat er een hulpenkaart in het hoofdstuk, waarin je kunt noteren welke hulp je geeft, en wat de reactie hierop was. Mocht je meedoen aan een sessie met de teugeldrukmeter of flexchair, dan kun je de resultaten hiervan ook in het hoofdstuk kwijt. Het laatste hoofdstuk, Wedstrijden, laat je nadenken over wanneer je welke wedstrijden hebt en hoe je voorbereiding zal gaan zijn. Ook evalueer je in dit hoofdstuk je wedstrijdresultaten.

Het enige nadeel vind ik dat ik het bestand niet direct in kan vullen na mijn training, wanneer het nog vers in mijn geheugen zit. Wanneer het boek in app vorm beschikbaar zou zijn, desnoods alleen de trainingsschema’s, -logboeken en wedstrijdlogboeken, dan zou het helemaal super zijn! Nu merk ik toch dat het een extra drempel, hoe laag ook, is om het Inspiratieboek erbij te pakken.

Conclusie: Een fijn hulpmiddel voor de fanatieke ruiter. Je kunt er op een goede manier je trainingen, wedstrijdresultaten en management in bijhouden. Dat je door middel van dit instrument ook gaat nadenken over jouw lange-  en kortetermijndoelen, in combinatie met het waarom achter jouw rijden, vind ik echt super! Dat is immers waar het allemaal om draait. Als je waarom niet op orde is, kom je dit altijd ergens tegen. Enige nadeel vind ik dat het een PDF-bestand met invulvelden is, en je deze niet gemakkelijk direct na je training in kunt vullen.

Van Conny (eigenaresse Paard & Lifestyle) heb ik begrepen dat vanaf oktober de gedrukte versie van het Inspiratieboek te verkrijgen is. Dan zou je wel direct na je training met het boek aan de gang kunnen, wat ik super vind!

Het Inspiratieboek is voor €24,95 te koop bij Paard & Lifestyle. Wat super leuk is, is dat ik jullie het Inspiratieboek mag aanbieden met 15% korting! Je kunt het Inspiratieboek hier bestellen met kortingscode PL15%-9!